Sveriges äldsta designmuseum har fått en ny visuell identitet

När Aoki startade arbetet med den nya identiteten ville vi utmana bilden av vad god design är och vem som anses ha rätt att uttala sig om det. Vår uppdragsgivare ville ha kvar den gamla symbolen för museet, nämligen Ö:et. Aoki såg ett problem med att det tidigare fått ta för stor plats och därigenom konkurrerat ut själva namnet Röhsska. 

Aoki tog även fram museets öppningskampanj. Med konceptet Design is everywhere lät vi ett par personer med olika bakgrund och förhållningssätt till design filosofera kring personligt valda objekt.

Röhsska Museum of Design and Craft

Röhsska museet öppnades 1916 och är idag Sveriges enda specialmuseum för design- och konsthantverk. 2017–2019 var museet stängt. Byggnaden behövde rustas upp och få en ny entré. En ny ledning tillsattes och med den en ny vision – en vision om att inkludera publiken i samtalet kring designens roll i samhället och våra liv.